Pierwszy, prototypowy Solaris Tramino S100 wciąż przechodzi naprawę główną i modernizację, które mają pozwolić przywrócić wagon do ruchu liniowego. Zadanie jest opóźnione, natomiast jak na razie nie wiemy, kiedy tramwaj wróci na poznańskie torowiska.
W 2023 roku MPK Poznań podpisało umowę na naprawę główną i
modernizację pierwszego wagonu z serii Tramino - prototypowego,
srebrnego S100. Zajmuje się nim konsorcjum firm SPS Mieczkowski oraz Falkone. Pod koniec kwietnia bieżącego roku upłynął umowny termin na zakończenie prac przy wagonie, jednak tramwaj wciąż nie wrócił do MPK. Dlaczego?
– W związku z opóźnieniem realizacji naprawy głównej wraz z modernizacją tramwaju S100 MPK Poznań wezwało Wykonawcę, czyli konsorcjum firm SPS i Falkone, do złożenia stosownych wyjaśnień, a jednocześnie o wskazanie terminu wywiązania się ze zobowiązań – mówi Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK Poznań.
Przedstawicielka przewoźnika dodała, że w związku z niedotrzymaniem terminu umownego MPK może nałożyć na konsorcjum kary umowne, choć w pierwszej kolejności informacje o ewentualnych decyzjach w tym zakresie zostaną przekazane wykonawcom.
Jak opóźnienie tłumaczy wykonawca oraz kiedy tramwaj wróci na tory? Na nasze pytania w tych kwestiach otrzymaliśmy poniższą, dość krótką odpowiedź.
– Prace związane z naprawą główną oraz modernizacją (wagonu S100 - przyp. red.) trwają, nastąpiła zmiana harmonogramu ze względu na opóźnienia w dostawie podzespołów, na które Wykonawca nie ma wpływu – przekazała Monika Mieczkowska-Arcabowicz, dyrektor ds. marketingu w SPS Mieczkowski.
Poznański przewoźnik pytany o stan prac przy wagonie odpowiada, że dla MPK priorytetem jest powrót pojazdu na tory – Na chwilę obecną priorytetem jest przeprowadzenie prac, które pozwolą przywrócić tramwaj do ruchu. Podczas ostatniej kontroli prowadzonej na przełomie 2024 i 2025 roku przez przedstawicieli MPK Poznań tramwaj był częściowo zdekompletowany i przygotowywany do montażu nowych podzespołów – referuje nasza rozmówczyni.
Wciąż nie wiadomo też, jak będzie malowany zmodernizowany tramwaj - czy zostanie upodobniony do pozostałych, 45 wagonów Solarisa użytkowanych przez MPK, czy też podkreślona zostanie jego odrębność i prototypowy charakter.